Milk Thistle

Milk Thistle

Milk Thistle, atau Silybum Marianum, adalah tumbuhan rumpai seperti yang tumbuh di tanah berbatu, kering. Tumbuhan mencapai ketinggian 3 hingga 10 kaki, mempunyai hijau gelap, daun berduri, dan bunga besar yang pelbagai dari merah jambu ke ungu. Berasal ke Mediterranean, milk thistle kini tumbuh liar di Eropah, Amerika Utara dan Australia.

Nama Latin Marianum berasal dari legenda bahawa urat daun herba ini berubah menjadi putih selepas disentuh oleh setitik susu ibu Virgin Mary. The milk thistle nama telah diberikan kepada herba ini kerana jus putih susu exuded oleh daun apabila dihancurkan.

Ciri-ciri penyembuhan Milk Thistle ini pertama kali direkodkan oleh Pliny the Elder, ahli alamiah Rom yang menamatkan penulisan Sejarah Semula Jadi di 77 AD Pliny mendakwa bahawa milk thistle adalah baik untuk "menjalankan off hempedu".
Pada abad ke-16, pakar herba British John Gerard disyorkan milk thistle untuk "membuang kemurungan", yang adalah sesuatu yang pakar-pakar perubatan pada masa itu dianggap sebagai penyakit hati. Nicholas Culpeper, pakar herba abad ke-17, yang dipetik menggunakan herba ini untuk membuka "halangan" hati dan limpa.

Menjelang abad ke-19, doktor-doktor Jerman telah menggunakan berwarna dilakukan dengan benih milk thistle untuk rawatan gangguan hati banyak. Suruhanjaya Jerman E, panel pakar untuk kerajaan Jerman yang menghakimi dengan keselamatan dan keberkesanan ubat-ubatan herba, meluluskan sepenuhnya susu biji thistle atau cabutan benih sebagai rawatan sokongan untuk gangguan yang berkaitan dengan hati.

Makanan tambahan milk thistle adalah dari benih-benih bunga kering. Benih ini mengandungi sebuah kompleks bioflavonoid dipanggil silymarin, yang terdiri daripada silibinin, silidianin dan silicristin. Silibinin dianggap komponen yang paling aktif.

Fungsi kompleks silymarin sebagai antihepatoxic, bermakna ia bertindak secara langsung ke atas hati untuk melindunginya daripada toksin. Kompleks silymarin mengikat kepada membran sel-sel hati, mewujudkan perisai sukar supaya toksin kurang mampu menembusi dinding sel. Jika racun yang masuk ke dalam sel-sel hati dan menyebabkan kerosakan, silymarin merangsang hati untuk mempercepatkan pengeluaran enzim yang bermanfaat dan protein yang membantu dalam penyembuhan.

Salah satu kaedah yang utama di mana milk thistle membantu dalam proses detoksifikasi hati adalah dengan mencegah pengurangan glutathione (asid amino). Semakin tinggi kandungan glutathione dalam badan, kapasiti hati yang lebih besar akan di detoksifikasi bahan kimia berbahaya. Biasanya, apabila kita terdedah kepada bahan kimia yang merosakkan seperti alkohol, dadah dan pencemaran, kepekatan glutation dalam hati dapat dikurangkan. Pengurangan ini meninggalkan sel-sel hati mudah terdedah kepada kerosakan. Kajian telah menunjukkan silymarin yang bukan sahaja menghalang pengurangan tipikal glutathione tetapi sebenarnya meningkatkan tahap glutathione dalam hati sehingga 35 peratus.

Pusat Kebangsaan untuk percuma dan Alternatif Perubatan (NCCAM) telah membiayai kajian direka untuk lebih memahami penggunaan milk thistle untuk hepatitis C kronik dan steatohepatitis Non-Alkohol (penyakit hati).

Menurut Memorial Sloan-Kettering Cancer Center, kajian klinikal plasebo terkawal menunjukkan keberkesanan milk thistle dalam mengurangkan aminotransferases dalam penyakit beralkohol. Kesimpulan daripada kajian yang sistematik juga mencadangkan kegunaan susu thistle dalam rawatan sirosis hati.

Milk thistle sampingan jarang berlaku dengan beberapa kesan sampingan. Dalam keadaan yang jarang berlaku, milk thistle boleh menyebabkan kesan julap, sakit perut, cirit-birit, atau kembung.

Seperti semua rawatan, konvensional dan alternatif, pastikan anda menyemak dengan doktor anda untuk sebarang interaksi ubat yang mungkin atau amaran yang berkaitan dengan keadaan anda sendiri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar