Bagaimana Ayurveda Membantu Hidup Anda

Bagaimana Ayurveda Membantu Hidup Anda

Ayurveda bermakna "sains kehidupan". Ia berasal di India lebih daripada 10,000 tahun yang lalu dan dipercayai menjadi sains penyembuhan tertua wujud, dari mana semua sistem lain muncul. Disebut "Aa--vay-da anda", sistem perubatan tradisional ini mempunyai tiga tumpuan utama:

1) Penyakit Healing

2) Pencegahan penyakit

3) Umur Panjang atau umur pembalikan

Undang-Undang Alam dan Kerohanian Pada dasarnya, Ayurveda menjelaskan undang-undang alam yang menyebabkan kesihatan atau penyakit. Punca pertama penyakit dikatakan kehilangan kepercayaan kepada Ilahi atau mengalami kekosongan rohani. Dari sini penyakit membangun disebabkan oleh keadaan dalaman (contohnya, makanan dan cecair) atau keadaan luaran (contohnya, musim, gaya hidup). Faktor-faktor utama yang menyebabkan kesihatan yang kurang baik (juga digambarkan sebagai ketidakseimbangan) adalah

1) penghadaman lemah

2) Sistem imun yang lemah.

Apabila makanan tidak dicerna dengan betul ia duduk di dalam badan. Nutrien tidak diserap dan makanan yang mereput dan membentuk toksin. Bahan toksin ini menyebabkan kebanyakan penyakit di dalam badan. Oleh itu, adalah penting untuk mempunyai pencernaan yang baik.

Sistem imun boleh menjadi habis oleh pemakanan miskin, terlalu banyak pekerjaan, dadah dan keterlaluan lain. Intipati terbaik pemakanan membangunkan sap kehidupan yang melindungi sistem kekebalan tubuh, sama seperti sap pokok menyembuhkan lebam di kulitnya. Di samping menggalakkan kesihatan fizikal, ia adalah sap kehidupan yang menjadi berubah melalui meditasi untuk menghasilkan keamanan mental dan pembangunan rohani. Dengan semua gangguan imun yang berleluasa hari ini, ia adalah lebih penting bahawa orang membangunkan sap imun mereka.

Apa yang Membuat Ayurveda Jadi unik?

Ilmu pengetahuan rohani menawarkan pelbagai manfaat yang unik:

Ia melihat orang sebagai individu, bukan sebagai kumpulan generik.

Ia menyembuhkan dari akar-punca penyakit, bukan sekadar merawat gejala.

Hanya terapi semula jadi ditawarkan.

Tiada kesan sampingan membangunkan dari terapi.

Terapi adalah murah dan berkesan

Bagaimana Adakah Ayurveda Kerja?

Teori Tridosha: Pandangan asas Ayurveda adalah bahawa semua kehidupan (orang, makanan, haiwan, alam semula jadi, alam semesta, dan penyakit) adalah gabungan tiga tenaga unsur-unsur: air (dipanggil Vayu atau Vata), api (dipanggil Pitta), dan air (dipanggil Kapha). Apabila unsur-unsur ini adalah seimbang, seseorang itu sihat. Penyakit ditakrifkan sebagai ketidakseimbangan unsur-unsur ini; semua gangguan yang keterlaluan dalam satu atau lebih unsur.

Rakyat dan unsur-unsur: Seseorang itu perlembagaan (dosha) adalah terutamanya satu atau lebih daripada elemen-elemen ini. Setiap elemen berkaitan dengan jenis badan tertentu, makanan dan masalah kesihatan. Oleh alam semula jadi, apa sahaja perlembagaan seseorang adalah, mereka mempunyai kecenderungan untuk ia menjadi excessed. Sebagai contoh seseorang perlembagaan udara (Vayu dosha) adalah nipis dan bertulang. Gejala fizikal udara berlebihan termasuk kulit kering, retak tulang, gas dan sembelit. Gejala mental udara berlebihan termasuk ketakutan, bimbang, kebimbangan dan cemas. Apabila perlembagaan udara (Vayu dosha) orang diimbangi mereka kreatif, cepat menyesuaikan diri dan tidak mempunyai masalah kesihatan fizikal.

Ayurveda menyatakan bahawa makanan tertentu meningkat udara dan makanan lain mengurangkan udara. Secara umum, udara berlebihan dikurangkan dengan memakan makanan yang dimasak atau dikukus, dan makan setiap tiga atau empat jam. Makanan seperti lobak merah, beras dan kacang hijau mengurangkan udara yang berlebihan. Brokoli, kacang panggang dan peningkatan barli udara (contohnya, ia menyebabkan gas). Gaya hidup yang berlebihan juga meningkatkan rakyat perlembagaan element.Fire udara (Pitta dosha) cenderung ke arah haba yang berlebihan. Apabila sihat mereka kuat, membuat pemimpin yang baik dan hangat dan berorientasikan matlamat. Apabila dosha Pitta yang tidak seimbang, mental mereka menjadi panas baran, tidak sabar, cepat marah.

Secara fizikal mereka membangunkan gangguan berkaitan haba seperti jerawat, ruam, cirit-birit, ulser, darah toksik, hati, buah pinggang, pundi hempedu, jantung dan perlembagaan disorders.Water limpa (doshas Kapha) cenderung ke arah air yang berlebihan. Apabila sihat mereka kuat, otot, tenang dan setia. Apabila air menjadi excessed, mereka membangunkan lesu, dan menyorok atau sifat tamak. Secara fizikal mereka membangunkan kesesakan, berat badan berlebihan, edema, jantung dan masalah buah pinggang dan lain-lain

Review:

Kesihatan bermakna kira-kira. Setiap perlembagaan mempunyai kecenderungan semula jadi untuk menjadi tidak seimbang atau excessed. Dengan makan makanan dan hidup gaya hidup yang mengurangkan pembaziran, salah tetap seimbang. Balancing menghasilkan penyembuhan, pencegahan, dan membalikkan proses penuaan.

Ramai orang mempunyai dua atau ketiga-tiga elemen dalam perlembagaan mereka. Dalam kes ini, kedua-dua elemen cenderung ke arah berlebihan. Oleh itu makanan dan gaya hidup yang mengurangkan kedua-dua elemen perlu diikuti.

Apa Adakah Terapi Ayurveda Tawaran?

Dengan menggunakan pendekatan holistik, Ayurveda menawarkan terapi untuk setiap satu daripada lima deria kerana orang yang berbeza belajar dengan lebih baik melalui deria yang berbeza. Terapi termasuk;

Rasa: Herba dan pemakanan.

Touch Massage (Abhyanga), Yoga, senaman.

Bau: Aromatherapy.

Sight: Terapi warna.

Pendengaran: Terapi muzik, meditasi mantera, melaungkan. Terapi rohani termasuk meditasi, hidup beretika, dan bekerja dalam kerjaya yang satu suka atau makna.

Faktor-faktor persekitaran juga dianggap daripada pandangan holistik ini. Ini terapi termasuk rumah, pangsapuri dan struktur pejabat dan kesan astrologi. Ini adalah ilmu-ilmu kepada diri mereka sendiri. Seni bina Vedic (vastu Shastra) dan Cina Feng Shui (disebut fung shway) berurusan dengan undang-undang alam yang mengintegrasikan bumi, orang itu dan planet-planet dan bintang. Reka bentuk bahagian luar dan dalam bangunan juga boleh meningkatkan keseimbangan atau ketidakseimbangan sebab. Astrologi Vedic (Jyotish) adalah ilmu untuk memahami undang-undang alam planet-planet dan bintang-bintang, dan bagaimana mereka mempengaruhi kita.

Apa Adakah Min Holistic?

Holistic mempunyai dua maksud.

1) Ia melihat seluruh kehidupan seseorang. Kesihatan dan penyakit adalah hasil sampingan daripada semua aspek kehidupan seseorang: pemakanan, kerjaya, kerangka mental, keluarga dan aktiviti sosial dan kehidupan rohani. Jika salah satu kawasan yang lemah, semua kawasan mula menderita. Jika seseorang itu tidak berpuas hati di tempat kerja, ia akan memberi kesan kepada semua bidang kehidupan yang lain.

2) Holistic bermakna suci. Ayurveda mengingatkan kita bahawa untuk mempunyai dan mengekalkan kesihatan yang sebenar, kita perlu mengambil sedikit masa yang tenang untuk pembangunan rohani. Matlamat kehidupan adalah sendiri Merealisasikan. Ini adalah keadaan yang aman Ilahi digugat mental.

Bagaimana Saya Tahu Perlembagaan Ayurveda Saya?

Mengambil ujian diri. Selepas itu, anda boleh dapatkan nasihat Ayurveda. Mengambil ujian dosha percuma di laman web saya.

Bagaimana Saya Boleh Menerima Perundingan Ayurveda?

Anda boleh menerima perundingan melalui web-laman web ini.

Kami juga mempunyai direktori pengamal dalam talian atau mencari Google untuk "Ayurveda + YourState"

Maklumat yang terkandung di dalam laman web ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja; ia tidak bertujuan untuk merawat, mendiagnosis, menetapkan, atau sembuh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar